torsdag 11 februari 2010

Shakespeareredovisning och filmintro!

Idag hade vi äntligen Shakespeareredovisningarna! Det var roligt och gick bra, trots att jag hade haft en icke-natt och var hur trött som helst. Men först nu kändes det som att man börjat hitta rollen, och det är lite synd att lägga ner alltihop precis när man känner att "härifrån och vidare!" Men det är väl också vägen som var målet. Jag har lärt mig mycket om vikten av att se sin roll som en person och känna denna personen utan och innan, alltid aktivt jobba med den. Och om vikten av fungerande gruppdynamik. Något som min grupp fick jobba på en del...

Goneril och Edgar ur "Kung Lear"


Moi som Edmund ur "Kung Lear"


Inför MacBeth (som jag skötte ljuset på!)



Det var iallafall väldigt roligt att jobba med så klassiska texter, och det är inte förrän nu som man har fått arbeta djupare med dem och "erövra" dem, som man verkligen förstår dess djup och variationsmöjligheter - inte konstigt att Shakespeare har satts upp i århundraden och ständigt är lika aktuell!

Hursomhelst, nu är detta kapitel över och nästa börjar. Nästa vecka är filmveckan, det vill säga vårt samarbete med filmarklassen inleds och det blir en intensiv vecka full av inspelningar. Alla roller från regissör till skådespelare har blivit castade, och jag är så glad och tacksam över min ensemble! Som alltid innan indelningarna satt alla på nålar, och jag kan inte fatta en sån tur jag hade. Fick jobba med K och F i min klass, underbara tjejer, och ett filmarteam som verkar mycket bra. Vi ska jobba med filmen "Ceremonin" i vilken jag ska spela hembiträdet Sophie. Har ingen aning om vad den handlar om, så ikväll ska jag sätta mig och läsa igenom manuset!

Efter skolan bar det av till SATS och ett BodyCombatpass, något jag aldrig tidigare prövat. Enkla övningar och rörelser från olika kampsporter med en härligt peppande lärare!

bild från dn.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar