torsdag 9 september 2010

2 x bio

Vaknade igår med sol i ögonen och gav mig ut för lite luft, innan det blev frukost, datorärenden och franskaplugg! Jag har saknat att läsa språk. Hann med att snabbt hälsa på min syster på jobbet innan klockan blev biotime.

Underhållning på toaletten...?


Mysig interiör på biograf Zita!









Det blir filmmaraton den här veckan - igårkväll hade jag först av allt den animerade filmatiseringen av "Fröken Märkvärdig och Karriären" och det var hög igenkänningsfaktor både vad gällde temat men också scenerna, replikerna... Jag vill göra musikteaterversionen igen! Och det ska jag ju faktiskt också få. Saknar förra årets ensemble dock som gjorde det hela SÅ BRA! Geniala Joanna Rubin-Dranger står för manus och regi. SE den!!!



En halvtimmes andningspaus innan Armadillo (först satte de på fel film, och allas utpräglade svenskhet gjorde att det tog ett bra tag innan vi sade till om att balettdansöser i Paris inte var det som Armadillo sades handla om...?)



Och vad ska jag säga om den filmen? Jag blir äcklad och trött och ledsen. Av att tillhöra samma ras som dessa människor. Är det inte helt sjukt att vi, med all vår "kunskap om civilisation", ens överhuvudtaget kan tro att våld på sikt är lösningen? En gammal man, afghan, i filmen uttrycker med en mening det som hundratusentals idioter till soldater och befälhavare inte verkar kunna få in i sina små förkrympta reptilhjärnor; "De slåss för att de är fattiga." Uppgivet säger han det, med ett leende som sedan länge förlorat hoppet.

 Men i det han säger finns den enda lösningen. Utbildning och fattigdomsbekämpning. Utbildning ÄR fattigdomsbekämpning. Och då talar jag inte om den militära skolan, där man uppenbarligen bara sysslar med motsatsen till kunskapsgivande: hjärntvätt. Hur kan man bli belönad för att ha lemlästat fyra andra människor? Som har samma tankar och känslor som du. Vidrigt. Men se den filmen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar