tisdag 1 juni 2010

Roberto Cavalli

Idag jobbade jag 9-16. Skönt att faktiskt komma upp på morgonen - dagen blir så mycket längre!



Läste i senaste numret av Elle ett reportage om modeskaparen Roberto Cavalli som har gjort djurmönstrat, päls och läder till sitt signum.

Från Cavallis samarbete med H&M


Jag har alltid haft ganska lite till övers för Cavalli, mestadels grundat på enligt mig gubbiga och sexistiska citat som detta ur Ellereportaget:
"Min höstkvinna är seeexig och blyg, den bästa kombinationen! Jag ääälskar lapptäcke och päls så jag har skapat ett helt nytt djur...grrr!

Men efter att ha läst vidare om hans bakgrund som student vid konstakademi i Florens, ett intresse för tryck som ledde till fördjupning och utvecklande av nya, avancerade tekniker så får jag en annan bild. Och så är det oftast. Designers och modeskapare får en stämpel som ytliga, men det handlar alltid om så mycket mer än så. Mode är en konstform - det är ett uttryck för en konstnärlig vision som hos vilken kreatör som helst.



Med det sagt - en designer kan fortfarande vara gubbig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar