måndag 18 oktober 2010

Vad är konst?

"A blank canvas"


För ett tag sedan blev jag tillfrågad om min fascination för mode, om varifrån den kommer. Den har inte alltid funnits där - som liten slog jag ett slag för den inre skönheten och kunde inte förstå hur folk kunde bry sig om sitt utseende, det var ju insidan som räknades och som varar i det långa loppet. Jag är fortfarande av samma åsikt men mode i sig betraktar jag mer som en konstform. Under de jobb jag har gjort, jämförelsevis tyvärr inte så många som jag önskar men ändå, har jag träffat så otroligt många inspirerande och begåvade människor. Det finns något vackert i hur alla jobbar för att föra fram ett syfte och det finns alltid en estetisk tanke i botten, en idé som ska förverkligas, få fysisk form. Och det är roligt att vara en del i det arbetet. Med det sagt är  branschen inte alltid djupgående - men skönhet är också kontraster och utan det ytliga skulle det mångbottnade inte få samma verkan.

Mode är en konstform och det ligger otroligt mycket tankar, arbete och känslor bakom de flesta designers kollektioner. Alexander McQueen, Alber Elbaz för Lanvin, Stella McCartney, Karl Lagerfeld hos Chanel... Listan kan göras lång på nutida konstnärers levande verk. Fashiongonerogue.com förmedlar först de senaste tolkningarna av de stora modeskaparnas hantverk och idéer. Läs, titta och inspireras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar