måndag 16 augusti 2010

@ Fashion Week - Visning och fitting!

Idag har varit en fullspäckad dag. Ankomst till Café Opera skedde för min del klockan 10, och vi satte snabbt igång med både hår och make. Trevligt team, modeller från agenturen, allt låg i fas och det blev inte stressigt förrän precis i slutet. Det kallar jag bra jobbat!











Visningen jag gick ikväll var för Moderådet som presenterade Årets Rookies, alltså nya designers som är påväg att etablera sig på den svenska modemarknaden. Priset Årets Rookie har funnits sedan 2005, och är ett initiativ taget av Moderådet för att stödja mindre designföretag i deras etablering.
Fem stycken presenterades:

Rahnsäter
Ida Pyk
The White Briefs
Seika Lee
Billy & I


Fem outfits visades från varje kollektion, och jag gick för Ida Pyk och Seika Lee.

Det kändes bra med en duktig stylist, ovanligt ordning och reda och två ordentliga genrep inklusive byten (som dock blev ganska hektiska). Medan man satt i make eller hår var det ungefär tre personer som samtidgt gjorde någonting; sprayade, lade upp på spolar, sminkade, smorde in ben, målade naglar, satte dit lösögonfransar...







Tidigare under dagen sågs dessutom sex modeller med spolar i håret korsa Kungsan för en fitting inne på ett hotellrum på Berns, inför morgondagens visnng för Nina Jarebrink.








700 personer hade osat för visningen, och det var sannerligen trångt i baren när vi visade kläderna på catwalken, till technomusik och i ljuset av strålkastare och fotoblixtar. (Visningen filmades, och dessutom var min bokare från agenturen där och tog foton, så bilder kommer inom kort!)



Efter litet kort eftermingel på efterfesten som var fixad av Bindefeld och välfylld av välkända ansikten, begav jag mig hemåt med en goodiebag i ena handen.



Hem, av med smink, tvätta hår, förbereda inför morgondagen, sen middag. Nu sova.


Imorgon ringer nämligen väckarklockan klockan 6, och en lång dag med visning (för Nina Jarebrink!) och efterföljande plåtning i en annan del av Stockholm väntar.


I could get used to this.

1 kommentar:

  1. Så fin du var/är :)
    Jätteroligt att du får vara en del av kaoset, stora grattiskramar!

    SvaraRadera